شاخص‌های تربیتی قرآن کریم | «صبر» را از چه‌ کسانی باید آموخت؟ +‌ فیلم
کد خبر: 3925501
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
قسمت بیست‌ونهم /

شاخص‌های تربیتی قرآن کریم | «صبر» را از چه‌ کسانی باید آموخت؟ +‌ فیلم

اگر صبر حضرت زینب کبری(س) و دیگر افراد دشت کربلا نبود از مهمترین واقعه بزرگ انسان‌ساز، تاریخ‌ساز و دین‌ساز بشریت چه باقی می‌ماند؟ اگر فرزندان امام حسین(ع) اهل صبر نبودند و زیر فشارها می‌شکستند، آیا نهضت امام حسین به ما می‌رسید؟

اسماعیل عاکفیبه گزارش ایکنا، اسماعیل عاکفی، پژوهشگر علوم قرآنی، در بیست‌ونهمین جلسه از سلسله جلسات روش‌های تدبر در قرآن کریم با توجه به برخی نکات تدبری در آیه 155 سوره مبارکه بقره «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ» پرداخته است. در ادامه متن و فیلم بیست‌ونهمین جلسه از سلسله جلسات تدبر در قرآن کریم منتشر شده است.

بسم الله الرحمن الرحیم

طی چند جلسه، در مورد تربیت از منظر قرآن کریم، صحبت داشتیم و مقایسه‌ای با برخی مسائلی که در کربلا اتفاق افتاد، انجام دادیم.

یکی از شاخص‌های تربیتی که قرآن کریم یاد می‌دهد، این است که اهل صبر باشیم، «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ»(بقره/155). در این آیه آمده است؛ «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیءٍ» ما شما را با چیزهایی امتحان می‌کنیم «مِنَ الْخَوْفِ» با ترس، «وَالْجُوعِ» گرسنگی «وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ» بی‌پولی، «وَالْأَنْفُسِ» آسیب «وَالثَّمَرَاتِ» آسیب دیدن فرزند یا انجام نشدن کارها، «وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ» و بشارت باد بر شما که صبر می‌کنید.

خداوند در چند آیه قرآن به این امر مهم صبر اشاره داشته است. «فَبَشِّرْ عِبَادِ» کدام عباد؟ «الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»(زمر/18) افرادی که حرف‌های مختلفی را گوش می‌کنند و از حرف خوب تبعیت می‌کنند، خدا به آنها احسنت می‌گوید. قبلاً نیز در مورد نصیحت‌پذیری در کربلا با اشاره به این آیه، عرایضی را مطرح کرده بودم.

جای دیگر می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ»(بقره/153) یعنی از صبر و نماز کمک بگیرید، «وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ» صبر کردن بسیار سخت است، مگر برای کسانی که قلب آنها خشوع داشته باشد، نماز خیلی سخت است، مگر برای کسانی که قلب‌شان خاشع باشد. پس باید حتماً اهل صبر باشیم و بچه‌های خودمان را صبور تربیت کنیم.

اگر صبر حضرت زینب کبری(س) و دیگر افراد دشت کربلا نبود، اخبار این واقعه بزرگ انسان‌ساز، تاریخ‌ساز و دین‌ساز به ما نمی‌رسید. اگر فرزندان امام حسین(ع) اهل صبر نبودند و زیر فشارها می‌شکستند، آیا نهضت امام حسین به ما می‌رسید؟ 84 زن و کودک به عنوان اسیر در کربلا بودند، زن و کودکی که ممکن است از یک حشره بترسند، اما در کربلا و بیابانی که مار و عقرب و گرما و سرما وجود دارد و بدتر از اینها انسان‌هایی به مراتب بدتر از مار و حیوانات وحشی حضور داشتند و حتی سر بریده پدر را در دامن سه‌ساله اباعبدالله(ع) قرار دادند. این کودکان با صبر و شکیبایی خود واقعه کربلا را به ما منتقل کردند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha